Wednesday, August 3, 2016

Seoul Outing - Nami Island

Janji tinggal janji kan.  Dulu katanya nak tulis cepat-cepat tapi hapah pun kan.  Itulah aku pun perasan.  Tak dak apa nak cakap cuma sorry kalu ada yang tertunggu.

Ok, tanpa melengah masa, jom aku cite pengalaman aku gi ke Nami Island.  Pulau kegilaan tourist & traveller.  Cuba ko tanya ada tak orang Malaysia yang gi Seoul tapi tak pergi Nami.  Aku tak pernah lagi jumpa.  Makanya aku pun menjebakkan lah diri juga dalam statistik.  Sementelah lagi dulu-dulu akulah orangnya yang duk tengok series Winter Sonata sama kesat-kesat air mata kat belakang CK sebab tak mo CK ejek aku jiwang.  Tak cukup dengan tengok kat TV, beli lagi CD pirate kat kedai VCD.  Gitu lah ceritanya.  Makanya hujah aku kali ni kuat dan tebal untuk pergi Nami. KAN!!

Incase ada di kalangan anak-anak muda yang tak tahu sejarah Nami menjadi famous (Aku faham bagi anak-anak yang lahir tahun 2000 ke atas, idea maybe suram sikit dengan sejarah awal cerita Korea di tanah melayu) boleh klik SINI.

Bagi aku sejarah asal Nami lebih menarik dari kisah Winter Sonata.  Sayang aku tak sempat nak cari kubur King Sejo

Namiseom Island was formed as a result of the construction of Cheongpyeong Dam. It is a half moon-shaped isle, and on it is the grave of General Nami, who led a great victory against the rebels in the 13th year of the 7th king of the Joseon Dynasty, King Sejo (reign 1455-1468).

Kitaorang ke Nami sepakej dengan Garden of Morning Calm (GOMC).  Dari GOMC, kitaorang naik bas Gapyeong of City Bus Tour ke Nami.  Perjalanan dari GOMC ke Nami ambik masa sejam dan sempatlah aku terlelap sebab kepenatan berjalan jauh di GOMC sebelum tu. Sampai Nami dah agak lambat, dalam pukul 3 lebih.  Bas berenti tak jauh dari Nami Wharf (jetty untuk ferry).

Rupa-rupanya Nami tu pulau yang kecik aje & jarak dia dalam 0.5km agak aku dari main land.  Aku rasa kelakar sebab aku ingat dia pulau besar dan jauh lah sikit dari mainland.  Ini kalau korang bawak canoe sendiri mesti boleh sampai dalam masa 10 minit.

Kitaorang bergegas beli tiket ferry.  Harga tiket ferry sekali Admission fee ialah 10,000 KRW.  Dalam perut berkeroncong (belum lunch yang proper) kitaorang beratur untuk naik ferry.  Ferry ada dengan kekerapan setiap setiap 10-20 minit jadi aku tak risau, cuma yang aku risau ialah orang terlalu ramai.  Sedikit terganggu kosentrasi.

Rupa bentuk ferry.  Aku rasa ada dalam 200 orang dalam satu masa.
Ferry dia mantap tapi terbayang-bayang jugaklah aku pasal kemalangan ferry
di Jeju 2 tahun sebelum tu.  Padahal naik ferry tu cuma sepelaung.  Kalau makan
roti bun pun tak sempat habis sebiji.  Haha.

Sampai di pulau, aku bawa Baby SJ ke toilet.  Pegh.. sebak aku sebab ada banyak buku tersusun rapi dalam toilet.  Walaupun kebanyakan buku dalam toilet adalah buku kanak-kanak tapi bab-bab buku aku memang longgar lutut.  Terpaksa mengingatkan diri yang kitaorang datang untuk tengok Nami bukan buku.

Then sambil cari tempat boleh makan, kitaorang merayau.  Kes merayau ada satu cerita kelakar.  Aku konon2nya cubalah menjejak filming location Winter Sonata macam kebanyakan orang buat, tapi aku kan set-set blur, satu pun aku tak jumpa.  Orang lain siap jumpa bangku tempat pelakon Winter Sonata duduk, aku usahkan bangku yang kecik tu, Redwood line road yang besar gedabak pun aku macam tak sure jumpa tak.  Takpe, aku dah maafkan diri aku. Bukan semua di anugerahkan mata bionik kan.  Hahah.

Jom aku belanja korang gambar yang tak seberapa.

Here and there

Kitaorang kemudiannya singgah makan di Restoran Asian Cuisine (HALAL certified). Tak susahpun nak cari restoran ni.  Korang ikut je orang ramai-ramai jalan di jalan utama, korang akan nampak bangunan library dan restorannya betul-betul bersebelahan library.  Hal library aku cerita kemudian,  Keputusan untuk makan di Asian Cuisine sangat tepat.   Makanan dia superb dan pendapat peribadi aku itu yang tersedap yang aku makan masa di Seoul.  Selain dari Asian Cuisene ada beberapa lagi restoran Halal kat Nami.  Agak aku sebab ramai orang muslim Malaysia ke situ everyday.

Hidangan kiaorang hari tu.  Baby SJ?  Seperti biasa, pisang & biskut kering.
Dia bukan pengemar nasi

Selesai makan, jamak Zuhur & Asar.  Bilik solat bersebelahan dengan restoran juga, sama entrance dengan library.

Aku sempat mengintai dan mengagumi Nami library.  Walaupun librarynya lebih kepada library dan pusat sumber kanak-kanak tapi aku memang sangat kagum & sangat suka.  Setengah jam lebih aku berlegar kat dalam library sampailah aku tiba-tiba sedar kat luar dah gelap.

Nami Library. Memang best.  Ada beribu-ribu buku

Kitaorang kemudiannya bergegas nak cari Redline wood yang famous.  Aku jumpa satu laluan yang nampak seakan dia tapi tah lah betul ke tak.  Ambik gambar lebih kurang sebelum buat keputusan untuk balik ke pengkalan ferry.

Which one is Redline wood road?  Mungkin bukan kedua-duanya.
Aku seriously tak tahu.  Kedua-dua laluan menepati ciri-ciri pokok lurus.

Ini salah satu lokasi Winter Sonata yang aku ambik dari google image

Kita orang decide untuk meninggalkan Nami sekitar jam 6 petang sebab tiket kitaorang ke Seoul pada pukul 7 malam.  Dari Nami Wharf kitaorang naik bas Gapyeong (masih free) ke Gapyeong train station.  Tak jauh, dalam 2km dari ferry station.

Kitaorang selamat sampai di Seoul sebelum pukul 9 malam.  Makan malam di Yoogane Myeondong sebelum balik hotel untuk berlabuh.  Hari yang panjang dan sangat best.  Lepas ni tak ada siapa boleh kelentong aku lagi pasal Winter Sonata.  Kaka

Saja nak selit gambar hidangan kami di Yoogane malam tu.  Nak bagi korang terliur :)

Maka dengan ini habislah cerita trip korea aku.  Aku akan buat post penutup soon. Harap korang enjoy experience sharing aku dan dapat membantu korang yang berhajat ke Seoul satu hari nanti.

1. Replies
    1. Encik MKL,

Saya personally rasa kami terlambat seminggu dua. Tapi tah lah.. Apapun autumn mmg pilihan saya. Winter pilihan ke 2 :)

2. Sis, nak tahu sis pergi date bila..nak kejar autumn mcm sis :)

1. Salam dik,
      Saya pergi awal bulan 11. Antara 5hb sehingga 10hb. Try plan akhir bulan 10. Mana tahu hujan kurang sikit. Kami beberapa hari terkena hujan. Biasanya bila autumn semakin lewat, akan beserta hujan.. itu yang tak best tu.

3. Thanks sis..enjoy reading your blog :)

1. Thank you, Thank you..