Friday, October 2, 2015

Jobless and me


 
 So, I'm officially jobless.  Since yesterday.  First time in 17 years, I suddenly lost source of income.

Apa aku patut buat sementara land new job?  Travel walaupun duit cuma sekangkang kera?  I wish I have a gut to spend my last penny.  All these years aku struggle untuk dapat cuti and now suddenly I have so much time.  Haruskah menongkah arus?  Haruskah aku menolak kebimbangan tentang kelangsungan hidup aku yang berkeluarga?  Apa kata aku tak berjaya dapat kerja dalam tempoh yang aku aim? 

Kalau korang jadi aku apa korang buat?

Persoalan kedua.. sekiranya aku tak berjaya dapat kerja selepas ni, apa yang kerja yang aku perlu buat.  Pilihan yang aku ada

1.  Niaga barangan travel secara online
2.  Niaga barangan kosmetik kpop (aku sediri tak pakai make up)
3.  Buka Cat Cafe
4.  Buka taska


atau

1.  Mancari peluang untuk jadi personal tour guide
2.  Mencari peluang untuk ambik upah sebagai penulis iternary
3.  Mencari peluang untuk jadi travel organizer


atau

Cuba approach goverment body untuk misi solo cycling di negara pilihan di summer akan datang? Trip yang aku sedang rancak merancang tapi tarikh perlaksanaannya masih kabur.  Semuanya bergantung kepada fund dan juga kesediaan dari segi mental (termasuk meninggalkan Baby SJ dalam masa yang agak lama) dan fizikal.  Plannya, aku mahu membuat sedikit pertukaran dengan diaorang, aku promote Malaysia dan diaorang sponsor sebahagian dari expenses aku.  Budget 1 1/2 - 2 bulan.  Aku tahu bukan senang tapi jika aku tak cuba, sampai bila aku tak tahu.  Kata arwah abah aku, jangan mengalah sebelum cuba.

So, jika ada sesiapa yang tahu cara dan gaya untuk approach Malaysia Tourism body, boleh tolong share? Aku tahu korang lebih berpengalaman berbanding aku so aku harap ada pembaca yang sudi berkongsi pengalaman.

Terimalah kasih dari seorang penganggur :)



2 comments:

  1. saya juga sedang menunggu masa utk melakukan perkara yang sama..x larat sgt dah rasanya..

    All the best BK..apa pun pilihannya biarlah sesuatu yg diminati..utk contact kat tourism malaysia tu, nanti saya roger2 budak opis ne..klaau dpt nanti akan saya sharekan InsysAllah..

    ReplyDelete
  2. Zilla,

    Thank you.

    Itulah.. cuma kadang2 apa yang di minati tu memang yang tak boleh mendatangkan income. 3 minat utama aku - Travel, animals & photography.

    O.. Thank you pasal tourism tu. itu plan mega aku. Once tahu cara, aku boleh start buat proposal. Plan asal 2018 tapi kalaulah dapat di percepatkan pada Summer 2016 alangkah indahnya

    ReplyDelete