Sunday, September 21, 2014

20++ Top Interest in Trondheim (Summer version)

Okay, Part ni aku nak recap perkara-perkara atau tempat-tempat yang korang shouldn't miss bila melawat bandar ke 3 terbesar negara Viking ni.  Tapi aku tak akan bercerita panjang sebab kebanyaknnya aku dah cerita dalam entry-entry lepas.



1.  Trondheim Grand Palace

Tanpa ragu-ragu, aku rasa inilah istana yang paling simple yang pernah aku jumpa.  Tanpa pagar, tanpa guard duduk tercancang jaga pintu dan juga tanpa signboard ini kawasan istana.  Even untuk standard Europe.  Terletak di tengah bandar Trondheim





2.  The popular Trondheim View

Tak lengkap kalau tak dapat enjoy scenery ni.  Inilah kebanggaan penduduk Trondheim. 





3.  Nidaros Cathedral

Antara church yang paling penting di Norway.   Antara landmark terpenting Norway  

 

4.  Gamle Brybo

Jugak di kenali sebagai Trondheim Old Bridge atau Gate of Hapiness




5.  Kristiansten Fortress






6.  Scenery dari Kristiansten Fortress






 7.  Norwegian University of Science and Technology (NTNU)
 





8.  Olaf Tryggvason Monument




9.  Shopping

Trondheim maybe bukan untuk shopaholic sebab  aku tak nampak premium brands outlets macam LV, Coach, Burberry etc but they have their own premium brands -  aku tak tak ingat sangat sebab aku tak shopping langsung.  

 Shopping bulding 'baru'

shopping building 'lama'

shopping building 'lama yang lama'

Apapun, kaki shopping jangan bimbang sebab ada banyak barangan yang korang boleh beli.  Sediakan duit aje.

 But at least you can buy this

 If not this.. apa gunanya pun kat Malaysia



10.  The alleys






11. Enjoy the midnight sunsets


Jam 2330



12. Enjoy the after midnight sunrise

Jam 0300



13.Flowers hunting

Tulip is almost everywhere.  Yelah taklah sebanyak di Amsterdam & Turkey kedengarannya tapi kalau buka mata luas-luas, insyaallah jumpa.

Tepuk dada tanya selera nak kaler apa.  Ini kat taman

Ini kat mini roundabout
Ini kat depan rumah orang
 Ini kat graveyard




Bunga-bunga lain pun sangat banyak.  Standard Europe kan, sampai kan padang pun berbunga.








14.  Jungle trekking






13.  Trodelag Folkemuseum





15.  Melawat ladang ternakan




16.  Munkolment Island






17.  Kayuh basikal






18.  Fjords Cruising






19.  Memancing Salmon





20.  Cultural show






21.  Farmer or square market






22.  Local fair





 
23.  Local free concert





 
24.  Tram ride ke Liam

Aku cuma ada gambar Tram tapi tak sampai ke Liam sehinggalah visit kedua.  Liam memang cantik, so aku highly suggest korang pergi



25.  Army Museum






26. Pintu

Satu hari masa aku merayau-rayau aku terperasan yang setiap rumah ada pintu yang unik.  Aku pun mula mengumpul gambar pintu dan aku ada sekitar 50 pintu yang berbeza.  Aku percaya setiap kita ada citarasa masing-masing & mungkin ada orang kat luar sana minat benda yang sama macam aku.




 Antara koleksi



27.  Melawat Neraka Dunia (Hell)

Tempat ni famous sebab namanya - Hell.  The only place dalam dunia yang ada nama seganas tu.

 Tempatnya tak seganas namanya.  Aman Damai je pun.  
Station keretapi dia cantik tapi aku tak ada gambar



28. Thyholt Tower


Menara tinjau Trondheim.  Macam KL Towerlah cuma tak setinggi KL Tower.  Sejujurnya aku tak pergi sana Summer 2006 tapi beberapa kali selepas tu.  Ada restoran berputar juga.  Korang kena  try Pizza dia - vegetarian atau seafood.  Nallet rasa dia.  The best in town.  Tapi kena bersedia sikitlah dengan harga.  Entrace fee adalah free.


Gambar aku ambik pada 2011



 29.  Bicycle Lift


Yang terakhir, ssomething yang aku lupa nak mention dalam entry lepas.  Di area Nedre (tak jauh dari Gamle Brybo) ada bicycle lift.  Lift untuk basikal sahaja.  Lebih tepat lift ni untuk bawak naik basikal ke puncak bukit iaitu residential area.  Dia orang kata itu the only lift khas untuk basikal kat dunia.  .  Aku ada lah pergi dekat-dekat tapi tak pernah try.  Seriau takut tergolek. 

Korang kena jegil mata sikit tengok ke arah bukit tu.  
Nampak tak ada satu line menaiki bukit.  Situlah letaknya 
bicycle lift tu.  Tak silap ada cas tapi tak mahal sangat.



-Tamat sudah.  Satu hari aku akan cerita pengalaman di masa winter- 

2 comments:

  1. Aku dah jatuh chenta ni. Specially shopping building lama yang lama. Duk layan scenery sambil ngeteh pun best gak wei. Xyah shopping mhopping.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. ngopi Bie. Sini kopi tanpa gula famous. Tak payah aim nak shopping kalu ke Norway. Buang duit. barang semua mahal. Hatta sekeping fridge magnet pun dalam RM30. Kalau 20 orang kirim tak ke nanges.

      Delete