Sunday, September 28, 2014

Travel Family vs Travel Bujang. Dari mata PK



PK menulis

Semasa single.  Aku banyak travel dengan CK.  Agaknya memang dengan dia ajelah aku travel banyak kali.  Konsep aku dengan dia sangat simple.  Kitaorang tak pernah on-spot split expenses.  Kitaorang gilir-gilir bayar.  Untuk bayaran yang besar macam hotel atau flight, kebiasaanya seorang akan bayar dahulu dan kemudiaanya seorang lagi akan bayar cash kemudiannya. Tapi aku tak kondem kalau ada orang yang pilih untuk pilih untuk book flight dan hotel asing-asing.  Masing-masing punya keselesaan.  Yang penting mana setiap orang selesa.

* Bagi yang nak brief introduction siapa PK dan siapa CK boleh refer entry aku yang mula-mula.  Klik SINI

So, untuk aku itu salah satu kriteria yang penting.  Untuk itu aku kena make sure travel partner aku sama peel. Aku pernah try dengan beberapa kawan lain tapi tak berapa serasi.  

Then status SINGULAR jadi PLURAL dan aku start travel berdua kemudiannya bertiga.  Ok kah atau leceh kah?  Terus terang travel masa single memang sempoi sebab tunggang terbalik pun kira ok.  Habis duit atau terkandas pun kira ok sebab kurang-kurangnya kita sorang je yang lapar. 

Sejujurnya, aku hadapi masalah nak sesuaikan diri yang agak kronik lepas bertukar status PLURAL  tapi aku built perasaan suka tu secara perlahan-lahan.   Take years sebenarnya untuk aku dapat terima keadaan dan situasi baru. Sebelum tu dah samapai ke tahap masuk bilik air, hantuk-hantuk kepala kat dinding, keluar dan buat-buat macam tak ada apa.  Haha.  

Tapi itulah marriage, semuanya datang satu bakul. Ada yang best dan ada juga yang kurang best.  Setiap orang pun ada kelemahan.  Aku pun ada.  Aku kemudiannya start tengok things dari sudut positive seperti Encik D sentiasa beri aku kebebasan memilih lokasi holiday.  Setakat ni 100% pilihan aku.  Kalau ada kucar kacir masa holiday pun Encik D tak salahkan aku.  Itulah bestnya berPLURAL dengan orang yang tak banyak angin.  Itu belum masuk hal dia yang uruskan packing barang, dia yang jadi porter dan dia juga yang jadi driver.  

Sekarang kitaorang bertiga.  Baby SJ dah di latih travel dari umur 3 bulan dan aku yang tak berdosa ni berjaya buat dia ketagih.  Kali pertama travel keluar negara masa dia umur 9 bulan dan terakhir tengah tahun ni.    

Kali pertama keluar negara dia menghadapi winter dengan suhu mencecah -16 degree.  Aku sesungguhnya kesian tengok anak aku menggelupas kulit muka tapi one thing aku belajar, kanak-kanak lagi cepat adapt diri berbanding kita yang tua ni.  Semasa belajar bertatih dia belajar semasa kami main snow dan jatuh tenggelam di dalam snow dengan jayanya.  Encik D lebih protective berbanding aku.  Pantang anak jatuh dia akan berlari mengangkat tapi aku biarkan aje. 

Cabaran paling besar bila travel masa winter ialah nak pakaikan anak dengan baju sekurang-kurangnya 4 lapis.  Belum lagi bila nak pakai glove.  Untuk pengetahuan semua tahap kelasakan baby SJ agak maksimum jugaklah.  Sangat mencabar.  Percayalah.  

Kali kedua aku travel dengan anak masa autumn.  Suhu kurang sejuk, sekitar 10-12 degree.  Aku rasa by this time baby SJ dah mula ketagih travel dan dia dah boleh tolerate dengan perkara-perkara yang tak selesa.  Tahap tak selesa agak tinggi sebenarnya, bayangkan korang kena ikat di stroller lebih dari 6 jam berturut setiap hari selama 1 - 2 minggu. Jangan bayangkan stroller yang fancy.  Stroller yang aku guna bila travel oversea adalah stroller payung iaitu stroller yang paling simple yang aku beli dari kedai second hand.  Cuma ada kain keras untuk alas tempat duduk (no sponge ye). 

Kenapa aku kejam?  Bukan kejam tapi itu stroller paling handy dan di sesetengah negara, public facility nya tak mesra pengguna. Ada negara untuk masuk ke laluan subway terpaksa sorang mengangkat stroller (yang ada anak di dalamnya) melepasi laluan mesin tiket dan seorang parent lagi menunggu di seberang mesin tiket.  Laluan juga sangat kecik dan korang pasti tak mahu mengejutkan anak yang sedang tidur sebab terpaksa melipat stroller.  So sebaiknya adalah bawak stoller yang simple dan tak lebar.

Be prepared untuk semua cabaran-cabaran ni.  Itu belum lagi masuk kena bawak susu, pampers dalam beg dan bila nak kena buat susu rupanya air dalam flask dah sejuk macam air dalam peti sejuk. Masa tu anak dah merengek-rengek nak susu dan kat tempat orang bukannya ada kedai makan yang kita boleh mintak air panas sesuka hati. 

Ada satu lagi separate kes, masa tu suhu sekitar dalam 6-8 degree dan kami di timpa hujan masa cari hotel yang sepatutnya kami check in.  Selimut yang aku bawak untuk selimutkan baby SJ dah basah kuyup tapi baby SJ tersengih-sengih walaupun bibir dah biru.  Setengah jam lebih jugaklah baru kami terjumpa hotel dan aku terus mandikan dia dengan air panas.  Air mata aku menitik jugaklah sebab tengok jati diri anak aku (masa tu umur dia baru dalam 1 tahun 10 bulan). 

Kesimpulannya, travel dengan anak kecil kadang-kandang mencabar tetapi rewarding jugak kiranya.  Hubungan kitaorang semakin rapat dan tahap social anak aku jugak improve banyak bila dia start ikut aku travel.  Baby SJ selalu dapat perhatian terutama dari elderly.  Selalu ada je orang datang menegur dia dan itu buat dia lebih confident untuk bersosial.  Sebelum tu adik beradik aku gelar baby SJ budak masam sebab dia agak reserved dengan orang lain kecuali aku & Encik D.  Moralnya travel is a good way to invest on your child social skills.  Sambil-sambil tu mak pak boleh berjimba. Hehe

Penutupnya, dengan izin Allah CK & aku plan backpacking tahun depan.  Another single trip after 8 years.  Sepatutnya pergi summer 2014 tapi sebab ada kekangan kewangan so kitaorang decide untuk tangguh ke tahun depan.  Insyaallah Encik D akan izinkan aku bawak baby SJ sekali.  Aku cuma harap dia tak nangis rindukan pak dia sebab diaorang  tak pernah terpisah.  Yang pastinya aku rasa sekali sekala aku perlu bebas. 



No comments:

Post a Comment