Friday, July 10, 2015

Spring 2015_Negara ke 3: Switzerland: Pengenalan - Part1


 


Post sebelum ni yang sepakej untuk trip Spring 2015 
Western Europe 2015-Intro  Netherlands - Intro   
Netherlands - Part1- Keukenhof & Haarlem   
Netherlands - Part2 - Amsterdam city   
Germany-Intro
Germany-The Journey
Heidelberg - Part1
Heidelberg - Part2
Munich - Part1 
Munich - Part2
 



Dari Munich kitaorang ambik bas ke Switzerland.  Bandar pertama yang di singgah ialah Zurich.  Zurich setakat transit aje.  Nak jeling bandar dia pun tak sempat.  Cuma sempat merasa traffic jam masa nak masuk bandar. Dari Zurich, kitaorang naik train ke Lucerne.  Dari Lucerne, kitaorang naik panoramic train ke Grindelwald (transit di Interlaken).   Selepas Grindelwald, gerak ke Lauterbrunnen.  Final leg ialah ke Geneva (transit di beberapa bandar- Interlaken, Spiez dan Montreux).  Keseluruhannya kitaorang spend 8 hari di Switzerland sebelum bergerak ke final destination.



1.  Preparation

Preparation dari segi mengumpulkan maklumat; 70% adalah dari google dan forum dan 30% dari blogs.  Dan juga aku ada berutus message dengan fellow bloggers yang berpengalaman meminta nasihat terutama kakiberangan .  Thanks John :).  

Sejujurnya aku memang bergantung pada info yang aku dapat dari semua-semua ni.  Tapi tak susah nak dapatkan info sebab Switzerland adalah negara favourite.  Yang susahnya nak pilih tempat sebab terlalu banyak pilihan.  

Akhirnya selepas berbulan-bulan menimbal berbagai faktor, akhirnya kitaorang ambik laluan yang kitaorang pilih hari tu.  Rasanya itu yang terbaik untuk beginners.


Kedudukan geografi Switzerland


Route map.  Sempat merasa masuk ke Austrai kejap tapi tak tahu pun bila.  
Sedar-sedar dah border Austria- Switzerland


2.  Introduction

Switzerland adalah sebuah negara yang unik.  

Schwyz, Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra, Switzerland, Suiza, Svizrija adalah panggilan lain utuk Switzerland. Itu belum lagi masuk nama latin lama dia yang mana sampai hari ni masih di gunakan dan masih tertera di stamp diaorang; Helvetia.   Dulu masa kecik-kecik hinggalah remaja, aku collect dan exchange stamps dengan collectors dari berbagai negara.  Masih teringat bila first time aku exchange dengan seorang pak cik dari Switzerland dan aku confuse bila dia hantar aku stamp bertulis Helvetia selain dari bertulis Switzerland.  Sekarang baru aku faham

Kita juga selalu dengar orang refer Switzerland sebagai Swiss tapi sebenarnya Swiss adalah panggilan bagi citizen of Switzerland bukannya panggilan untuk negara.

Secara amnya, Switzerland terdiri dari 26 canton (federal state) dengan jumlah penduduk sekitar 8 juta orang.   Dari segi bahasa, ada 4 jenis bahasa percakapan di Switzerland iaitu Germany, French, Italy dan Romansh tetapi English juga digunakan secara meluas di sini.  Contohnya, pengalaman aku  bila bertanya soalan kepada orang awam mahupun orang di kaunter di Germany, diaorang kebiasaannya jawab balik dalam bahasa Jerman.  Kadang-kadang walaupun soalan yang sama ditanya dua kali untuk bagi hint kitaorang tak faham Germany, masih di jawab dalam bahasa diaorang. Tetapi di Switzerland, semuanya lancar.   95% orang yang aku jumpa faham English.

Tapi  informasi geografi Switzerland lah yang paling menarik kerana itulah yang menarik berjuta-juta pelancong datang ke Switzerland setiap tahun.   Aku share sikit

Extending across the north and south side of the Alps in west-central Europe, Switzerland encompasses a great diversity of landscapes and climates on a limited area of 41,285 square kilometres. 

Switzerland contains three basic topographical areas: the Swiss Alps to the south, the Swiss Plateau or Central Plateau, and the Jura mountains on the west. The Alps are a high mountain range running across the central-south of the country, comprising about 60% of the country's total area. The majority of the Swiss population live in the Swiss Plateau. 

Among the high valleys of the Swiss Alps many glaciers are found, totaling an area of 1,063 square kilometers (410 sq mi). From these originate the headwaters of several major rivers, such as the Rhine, Inn, Ticino and Rhône, which flow in the four cardinal directions into the whole of Europe. The hydrographic network includes several of the largest bodies of freshwater in Central and Western Europe, among which are included Lake Geneva (also called le Lac Léman in French), Lake Constance (known as Bodensee in German) and Lake Maggiore. Switzerland has more than 1500 lakes, and contains 6% of Europe's stock of fresh water. Lakes and glaciers cover about 6% of the national territory. The largest lake is Lake Geneva, in western Switzerland shared with France.

48 of Switzerland's mountains are 4,000 meters (13,000 ft) above sea in altitude or higher. At 4,634 m (15,203 ft), Monte Rosa is the highest, although the Matterhorn (4,478 m or 14,692 ft) is often regarded as the most famous. Both are located within the Pennine Alps in the canton of Valais. The section of the Bernese Alps above the deep glacial Lauterbrunnen valley, containing 72 waterfalls, is well known for the Jungfrau (4,158 m or 13,642 ft) Eiger and Mönch, and the many picturesque valleys in the region. In the southeast the long Engadin Valley, encompassing the St. Moritz area in canton of Graubünden, is also well known; the highest peak in the neighbouring Bernina Alps is Piz Bernina (4,049 m or 13,284 ft).

The more populous northern part of the country, comprising about 30% of the country's total area, is called the Swiss Plateau. It has greater open and hilly landscapes, partly forested, partly open pastures, usually with grazing herds, or vegetables and fruit fields, but it is still hilly. There are large lakes found here and the biggest Swiss cities are in this area of the country

Sumber:   Wikipedia
 
Memandangkan kitaorang pergi lebih dari 5 bandar di Switzerland, aku akan share info mengenai setiap bandar bila aku mula tulis tentang bandar yang berkaitan.  


3. Matawang


Mata wang yang di guna di Switzerland adalah Swiss Franc (CHF atay Sfr).  Nilai yang aku tengok untuk hari ni adalah CHF 1 = RM 4.02 iaitu lebih kurang sama dengan Euros (€).  Nilai yang lebih kurang sama yang aku tukar pada April 2015.  


Aku sebenarnya bernasib kurang baik sebab CHF start naik beberapa bulan sebelum aku travel.  Tahun lepas CHF jauh lebih murah, sekitar kat CHF 1 = RM 3.40.  Tapi itulah, bab-bab mata wang kita tak boleh predict.  Silap aku masa dia start naik aku tak tukar duit pelan-pelan.  Aku masa tu positif yang CHF akan turun selepas seketika tapi rupanya tak.  Aku tukar duit di Malaysia siap-siap.  Aku bawak CHF lebih sikit berbanding Euros sebab kitaorang akan beli tiket public transport based on point to point masa kat Switzerland.


4. Transporations

 

Munich - Zurich

Tiket dari Munich ke Switzerland, aku beli 2 bulan sebelum journey.  Ada 2 jenis transport yang aku guna untuk sampai di Lucerne dari Munich.  First leg adalah bas dari Munich ke Zurich dan 2nd leg adalah train dari Zurich ke Lucerne.  Tak complicated mana sebab www.thetrainline-europe.com dah tolong buatkan semua kat aku.  Aku cuma masukkan depart from Munich & going to Lucerne di website dia.  Dan sebab itu jugaklah aku tersalah faham mulanya.  Aku mati-mati ingat yang aku akan naik train dari Munich ke Zurich sehinggalah kitaorang tunjukkan tiket pada host kitaorang di Munich.  Nasib baik dia perasan yang sebenarnya kitaorang bukan naik train tapi akan naik bas.  

Bas dari Munich ke Zurich memang best dan aku tak ralatpun kena naik bas selain keretapi.  Keselesaannya sama dan yang bestnya dapat free WIFI (dalam train tak ada free WIFI).  Walaupun journey sedikit perlahan especially sebab tersangkut dalam traffic jam di Zurich tapi aku rasa ok lah.  Sementelah lagi bas sediakan toilet dan small vending machine jual makanan dan minuman ringan.  Harga makanan memang awesome; sama dengan kalau kita beli dekat grocery store.  


 Dari jendela bas.  Tak jauh dari border Austria-Suisse (Photo Credit; CK)

Aku jugak dapat merasa melepasi immigration check yang paling sempoi aku pernah rasa.  Tak ada kena berenti cuma bas ada buat annoucement yang kitaorang akan lalui immigration booth.  As simple as that.

Immigration check point.  Pemisah antara Suisse dan Switzerland


Dari Jendela Keretapi Zurich - Lucerne (Photo Credit; CK)

 Menghampiri Lucerne


Pengangkutan di bandar-bandar lain di Switzerland

Salah satu part yang menarik kerana di sinilah banyak duit akan di gunakan.  Aku terpaksa study sakan untuk save duit singgit dua.  

Kata seorang kawan, sewa kereta lagi jimat tapi memandangkan aku akan travel terus dari timur ke barat dan tak akan berpatah balik ke timur, pilihan kitaorang cumalah public transport.  Bas mungkin lebih murah tapi akan makan sedikit lebih masa.  Itu bukanlah faktor kritikal sebab aku memang nak save walaupun singgit tapi aku juga kena consider faktor-faktor lain.

Di akhirnya aku pilih train sebab aku teringin nak tengok valley dari tempat-tempat tinggi (tepi jurang) dan dengan naik train kita akan ada banyak peluang ni nak tengok valley dari spot-spot terbaik.  Lagipun kebanyakan forum akan cakap trainlah pengangkutan yang terbaik untuk enjoy Switzerland.

Jika memilih untuk travel menggunakan puclic transport di Switzerland, ada banyak pilihan untuk pilih discount card.  Tepuk dada tanya selera.  Bagi aku yang bajet ketat ni, aku study dengan berhati-hati dan compare harga yang aku harus spend berdasarkan iternary yang aku buat.  Di akhirnya kitaorang pilih untuk ambik Swiss Half Fare card.   Tiket boleh di beli dari national train company, SBB samada beli siap-siap online atau beli on the spot.  Aku pilih beli on the spot sebab memang mudah aje prosesnya dan kebanyakan train station memang ada kaunter yang sentiasa buka.

Yang paling famous ialah Swiss Travel Pass.  Aku listkan di bawah option apa yang korang boleh pilih (as 2015)




1. Swiss Travel Pass


The Swiss Travel Pass entitles you to unlimited travel on consecutive days throughout the rail, bus and boat Swiss Travel System network. The Swiss Travel Pass is available for 3, 4, 8 or 15 days.
This pass also covers scenic routes and local trams and buses in 75 towns and cities and offers 50% reduction on most mountain railways and cable cars. The Swiss Travel Pass also includes the Swiss Museum Pass, allowing you free entrance to 480 museums and exhibitions.
This pass is only available to non-residents of Switzerland or the Principality of Liechtenstein. No photograph is required: simply present your passport or identity card.
Prices
1. Class 3 days 4 days 8 days 15 days
Adults CHF 336.00 CHF 402.00 CHF 581.00 CHF 704.00
Youth 16 - <26 CHF 286.00 CHF 342.00 CHF 494.00 CHF 598.00
Children 6 - <16 CHF 168.00 CHF 201.00 CHF 290.50 CHF 352.00
2. Class 3 days 4 days 8 days 15days
Adults CHF 210.00 CHF 251.00 CHF 363.00 CHF 440.00
Youth 16 - <26 CHF 179.00 CHF 213.00 CHF 309.00 CHF 374.00
children 6 - <16 CHF 105.00 CHF 125.50 CHF 181.50 CHF 220.00




2. Swiss Half Fare Card

The Half Fare Card allows unlimited purchase of train, bus, boat and some cable car tickets at half price* within the one month validity. The Swiss Half-Fare Card is especially beneficial to motorists.
This pass is only available to non-residents of Switzerland or the Principality of Liechtenstein.
* Over short distances (because of minimum fare), on urban public transport systems, on reduced tickets or for some combined offers with additional services, the discount with a Half-Fare travelcard may be less than 50%.
Prices
Swiss Half Fare Card CHF 120.00

































































3. Swiss Transfer Ticket

The Swiss Transfer Ticket is a return ticket from the Swiss border or one of Switzerland’s airports to your destination (ticket is valid for one month, but each journey must be completed in one day and on the most direct route). The Swiss Transfer Ticket is ideal for those spending holidays in one location.
This pass is only available to non-residents of Switzerland or the Principality of Liechtenstein. The Transfer Ticket cannot be purchased in Switzerland. Only available at foreign points of sales or online.

Prices

1. Class
Adults CHF 226.00
Children 6 - <16 CHF 113.00
2. Class
Adults CHF 141.00
Children 6 - <16 CHF 70.50

*** Untuk kanak-kanak bawah 6 tahun layak untuk dapat free ride di Switzerland.  

 Excel spread sheets

 **** SP = Swiss Pass, SPF = Swiss Pass Flexi



Contoh Swiss Half Fare card.  Kena tunjuk card ni setiap kali nak beli tiket 
dan setiap kali ticket attendant check tiket dalam train


 Tiket Train


 Tiket penyenang hati kanak-kanak.  Biasanya train attendant akan bagi free pada 
kanak-kanak masa dia orang check train tiket dewasa.  Kadang-kadang bila train 
attendant rajin, diaorang akan chop sekali travel date.  Ini akan buat kanak-kanak 
seperti baby SJ rasa cukup gembira dan terasa di hargai.  Smart :)


Kitaorang berpeluang naik pelbagai jenis train masa kat sana.  Ada yang modern dan ada jugak classic train.  Pengalaman yang cukup membuka mata.


 Panoramic train Lucerne ke Interlaken.  CHF 15 untuk Half fare Card holder
Train naik Ke Jungfraujoch.  CHF 62 untuk Half Fare Card holder
Di Grindelwald Station.  Train yang kiri normal train ke Interlaken (CHF 5.50 untuk 
Half Fare), manakala train sebelah kanan train ke Kleine Scheidegg untuk seterusnya 
ke Jungfraujoch (CHF 15 untuk Half Fare)


Panoramic Train Interlaken - Montreux (CHF 26 untuk Half Fare).  
Gambar atas adalah koc kitaorang duduk; classic coach.  Awesome

Nasihat aku termasuklah kepada diri aku sendiri; for future used, setiap kali nak pergi Switzerland dan plan nak guna sebarang Swiss Pass lebih baik study sebab cerita sekarang bukan semestinya sesuai untuk masa depan.  Semuanya bergantung kepada berapa hari yang kita nak spend di sana dan juga berapa extensive yang kita akan menggunakan public transport.  Aku pernah baca Malaysian forum, seorang kakak ni dah dah beberapa kali pergi Switzerland cuma bayar point to point ticket kerana bagi dia itu lagi menjimatkan bagi dia.  Mungkin itu juga applies pada kita suatu hari nanti.

Bagi yang nak buat calculation dan malas nak buat excel spead sheet dari scratch, boleh email aku untuk dapatkan template yang aku pernah sediakan.

Tips:  Make sure tiket and pass sentiasa ready sebab anytime akan ada orang datang check tiket.


Pengangkutan di Lucerne

Pengangkutan intracity di Lucerne lain style sikit dari bandar-bandar lain sebab diaorang ada sistem pengangkutan diaorang sendiri.  

Lucerne’s public transport network includes buses and local trains. The ticket system is fairly simple: Lucerne’s regional network is divided into zones. You don’t buy tickets for a trip, but rather for a zone. Lucerne city is zone number 10

Tickets are valid in the chosen zones on buses and local trains. As a visitor zone 10 is most probably all you'll need, as all the sights and even the bus ride to the valley station of the cable car to popular Mount Pilatus is within this zone. A day pass for zone 10 valid for a calendar day costs 8Sfr (half-fare 6Sfr), a single ticket valid for 1 hour 4Sfr. Children under 6 travel for free, 6 - 16 year-olds pay the so-called half-fare (which actually is 3Sfr). Short distance tickets for up to 6 stops wihtin half an hour are 2.50 (no half-fare). All these tickets can be purchased with cash or credit cards at the ticket machines you find at almost every stop (switch to English on the first screen). You can also purchase tickets via an App for your smartphne called ÖV-Ticket (available for iPhones and Androids). It's simple to use and available in English. If you get caught without a valid ticket, it’s 90Sfr. For all questions about public transport, get advice at the Lucerne City Transport (VBL) sales points at the main train station (in the underground shopping area) or at the bus stop Schwanenplatz.

City transport in Lucerne runs roughly from 05:00 - 00:30. There are night buses called nachtstern (www.nachtstern.ch) in the nights Fri/Sat and Sat/Sun to the surroundings (like Kriens or Littau) which leave at the main train station. The tickets for 7Sfr or 10Sfr can be bought from the driver only. Day passes and any other tickets aren't valid. 


sumber www.inyourpocket.com 

** Sfr = CHF 

Apa yang kitaorang buat, sesampai di Lucerne, first thing beli Half Fare card dari kaunter SBB.  Dan sebab kurang berfikir kitaorang beli day pass tiket kat vending machine.  Vending machine tak ade option untuk half fare makanya kitaorang rugi CHF4.  Dan nak jadi cerita, aku boleh lupa yang aku dah baca day pass cuma valid sampai pukul 12 malam.  Kitaorang since dah beli makanya lenjanlah tiket yang sama sampai ke petang esoknya sebelum beli another day pass (kali ni kat kounter di Lucerne Bahnhorf) untuk dapat half price.  Nasib baik tak kena spot check sebab seharian naik bas free.  

Untuk ke hostel yang kitaorang duduk cuma 1 bas dengan 3 atau 4 stops.  Dan bas dia sangat kerap. So tak perlu risau kalau tertinggal bas.  Lagipun bila di pikir balik, jalan kaki pun boleh sampai.  Tapi dengan backpack aku yang seberat kayu balak tu memanglah tak masuk akal nak berjalan 1 km. 

Dengan half fare card jugalah aku beli tiket naik ke Rigi Mountain dengan separuh harga.  Aku cuma bayar CHF 57 instead of CHF 114.  Jimattt.  

Bayar CHF 57 untuk return ticket naik boat ni dari Lucerne ke Vitznau

 Dan kemudian naik ni untuk naik ke atas mountain

Tapi aku kena tekankan lagi kat sini, study betul-betul sebab kes aku mungkin tak sama kes korang

 

Pengangkutan di Geneva

Sama seperti Lucerne, Geneva pun ada sistem pengangkutan dia sendiri.  Yang yang lagi best, kitaorang dapat free transportation coupon (percuma untuk tourist untuk 24 jam pertama tak silap dan di distribute oleh pihak hotel).  Tak payah keluarkan duit kecuali masa first time sampai dari Gare Cornavin ke hotel kitaorang.  Sila take note yang nama train station dia seolah-olah di France.  Sebabnya bahasa pertuturan di Geneva ialah French.


Geneva Public Transport network is named UNIRESO. It is an interconnected system of trams, buses (TPG), mouettes (yello transport boats) and trains (CFF) in a city of Geneva. The whole system use the same tickets.

By staying in hotel, youth hostel or at a campsite, you are entitled to receive a personal and non transferable Geneva Transport Card for free, which will allow you to use the whole public transportation system of Geneva for the length of Your stay for free. This includes buses, trams, trains, and yellow taxi-boats - Mouettes. Just ask for it upon arrival on the reception.  

To get from the Geneva Airport to Your place of stay, use Free 80 minute ticket given freely to any passanger at the airport. 

Tapi kalau tak stay di hotel atau hostel, ini cerita macamana nak beli tiket

 The one and the same UNIRESO ticket is valid for bus, tram, boat and local tram falling within given Unireso zone. Tickets are to be bought at the ticket machines (coins, no credit cards), located at every bus or tram stop in the city and inside the buses going outside of the city. As there are no ticket machines in the city buses, you are supposed to buy your ticket at the station before the vehicle comes. There is a date and time printed on the purchased ticket in a moment it's printed, so always buy only one ticket - the one that you are going to use!


Tram di Geneva.  Kitaorang bayar CHF 1.40 kalau tak silap masa first time dari 
Gare Cornavin ke hotel.  Sebenarnya jarak antara Gare Cornavin dengan hotel 
dalam 400m sahaja tapi sebab beg berat aku tak mampu nak galas sejauh tu


Rasanya aku dah share semua yang aku tahu pasal transporation.  Di sebabkan post ni dah terlalu panjang, beberapa lagi topik basic akan di tulis dalam post Part 2. Insyaallah.
 
bersambung..





98 comments:

  1. Assalamualaikum.
    In sya Allah, we''ll be going to the switzerland in October 2015. Nk tya few questions on the train trips. Can u email to me, fawizahm@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam fawizahm, aku dah htr email pada email address yang tertera kat atas. Kalau tak terima email aku, boleh contact aku balik tummybird13@gmail.com

      Delete
    2. assalam saya nak ke switzerland may ni boleh mintak train trips and excel dari awak.. Boleh tolong emailkan di nurhazmieydah@gmail.com =)

      Delete
  2. Asslmkm.
    Saya dan family akan ke sana Mei 2016, boleh bg tips or cadangan x better sewa kereta or naik train?sbb bwk anak kecil 2 org.stay kt swiss 3malam.plan nk ke titlis..boleh emailkan kt sy faridah.fasya@gmail.com.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam Faridah,

      Saya dah hantar email pada email atas. Kalau tak terima, boleh contact saya balik di tummybird13@gmail.com

      Delete
    2. Saya juga akan ke Swiss May 2016 ni.. blh email juga ittinerary ke suryatiothman@gmail.com

      Delete
  3. Salam...boleh email kat saya excel template...
    amirjmfx@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Amir..

      Aku dah sent excel sheet. Nati check email ok. Apa-apa lagi aku bantu?

      Delete
    2. Asslam saya pon nak excel template.bole emailkam kt sy, faridah.fasya@gmail.com
      tq

      Delete
  4. salam, saya nak jugak excel template :) ismaliza79@icloud.com

    ReplyDelete
  5. salam..emelkan dekat saya sekali tuan tanah..roxxdeed@yahoo.com tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam roxxanne,

      Tuan tanah dah email excel spreadsheet:). Goodluck. Apa2 lagi boleh di bantu?

      Delete
  6. salam, saya berminat jugak nak excel template tu, tqvm =) adibahamali@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adibah,

      Saya dah email excel spreadsheet tu :). Kalau ada apa2 lagi yang boleh di bantu email aje :)

      Delete
  7. SLM nk jugak template. mazurayuslaili@gmail.com.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaalakumussalam Mazura,

      Saya dah emal. Kalau ada apa2 lagi yang saya boleh bantu email je

      Delete
  8. Salam...

    Next week sya ke Swiss, cuma nak tanya kat mana saya boleh dapat harga train tiket untuk satu point ke satu point, nak buat comparison macam yang tuan buat sama ada berbaloi beli swiss pass atau half card or tak perlu beli. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ros,

      Dulu saya guna http://www.rome2rio.com/ untuk check price. Bestnya.. dapat merasa winter

      Delete
  9. Salam...
    Next week saya ke Swiss...nak Tanya kat mana saya boleh dapat info ticket price point to pint...sebab nak buat comparison swiss pass vs half card. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ros,

      Sorry sangat. Aku terlupa nak reply. Maaf baru ni ternampak balik comment ni

      Delete
  10. Salam. Insha Allah، kami akan jelajah eropah termasuk swiss mei INI.

    Boleh bg cdgn ittenary utk lawatan 2 hari di swiss, sampai geneva 11 pg Dan lusa Nya ke negara Lain.

    naasiha@yahoo.com.com

    Tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mdnasir,

      Sorry terlupa nak reply. Kalau ada 2 hari & geneva, maybe boleh konsider Zermatt (famous utk ski sepanjang tahun). Dalam 3 jam train ride. Aku rasa berbaloi. Geneva takada apa sangat, so tak perlu risau tak dan nak cover geneva.

      Satu lagi cadangan boleh naik train gi Montreux. Sejam train dari Geneva.

      Ok tak

      Delete
  11. salam...

    :). boleh minta full itinerary jelajah eropah ni. bersama whole budget?

    email saya mawaddah30@gmail.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nur Aifa,

      Nanti saya share. Budget sekitar 10K untuk 16 hari tapi depend pada how & where you travel

      Delete
  12. Salam..
    Boleh tplong emailkan dkt saya nini.hasan@gmail.com
    Saya bercadang nk ke swiss dari prague ke munich dan ke swiss.. actually masih confused tentang transportation & accommodation kt swiss.. Thank you

    ReplyDelete
  13. Salam,akak bercadang nak ke swiss juge, boleh emailkan kat akak

    order_realmax@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Salam,boleh tlg emailkan kat akak x, order_realmax@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. salam, nak tanya.available tak kalau travel di switz guna global pass eurail atau interrail? mcm mne cara nk save time travel kt sne? brp budget yg dikluarkan utk hostels, makanan, n tiket2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hazwan,
      Kalau saya betullah, rasanya global pass eurail tu boleh guna but better study betul2 kalau nak guna. Ramai org kata dia mmg save kalau kita guna extensive tapi kdg2 point to point ticketlagi jimat. Boleh refer website ni kalau nak study http://www.seat61.com/

      Kalau nak save budget, focus save pada penginapan (pilih hostel atau airbnb.com instead hotel). Tiket train beli awal2 jangan last minute. Food to me tak ada apa sangat unless kita mmg tak bawak bekal langsung. Anyway perlu juga kita try makanan local (yang halal lah) kalau travel. my 2 cents

      Delete
  16. Assalam. Akak plan ke Switzerland nov 2016 bersama suami dan anak2. Boleh emailkan ke nira_cakes_treats@yahoo.com TQ

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum, boleh emelkan ke shutdown007@gmail.com? plan nk ke swiss ogos 2016 nnt.

    ReplyDelete
  18. Hai boleh emailkan juga asril_alisyahbana@yahoo.com thanks

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..sy dan family insya allah akan ke switz bulan 9 selama 2 hari shj..boleh emailkan sy itenerary dan cos encik..adakah kami boleh menemui salji pd bulan sept..terima kasih atas perkongsian yg sgt membantu..email sy rohai_niza@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. As salam, sy dn keluarga plan nk ke swiss sept nnti..tp xpasti nk tggal d mana yg lg baik utk 4 mlm satu tmpt.atau 2mlm lain 2 tmpt..sy sewa keta..dan juga plan nk bawa anak2 naik keretapi utk tgk view di swiss..boleh emel tk klu tuan boleh bantu..ttg lokasi, train yg murah dn senang utk access...terima kasih...boleh email kpd payek82@gmail.com

    ReplyDelete
  21. salam, boleh emailkan itinerary awk spnjang dkat switzeland? hannah.facha@yahoo.com tq :) and kalau nak pergi sana dlm 4 hari mcm tu, tempat apa yg paling worth utk pergi?

    ReplyDelete
  22. Salam...boleh email akak excell template/itinerari trip swiss..babycoach68@yahoo.com...in shaa Allah nak ke sana 1 Dec ni. Kalau boleh nak tau jugak tips transport sbb masa akak pergi tahun 2014 main terjah je n beli swiss half fare utk gerak sekitar Lauterbrunen..interlaken..murren n wengen. Kali ni nak g hingga zermatt dan luzern sbb balik tru zurich

    ReplyDelete
  23. slm boleh emel x dekat akak itenari dan bajet sepanjang berada si swiss...dekat sana diorg ade islamaphobia yang teruk x? nuraainaa.alias@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cik Nuraaina,

      saya dah email cik. Nantgi check email ye. TQ

      Delete
  24. Askm...sy akan ke Switzerland inshaAllah pd 21/12-24/12. Kami dari bertolak dari Milan pada pagi 21/12 dan bercadang utk terus ke Zurich dan bermalam utk 1 mlm. Esoknya 22/12 kami bercadang ke Lucerne selama 2mlm (22-23/12). Mohon cadangan apa yg dapat kami lakukan dlm masa 2 hari dari Lucerne? Boleh email saya di nikfarizah@gmail.com. tq.

    ReplyDelete
  25. Salam Nik,

    2 hari di lucerne, boleh spend 1 hari di city centre dan juga 1 hari keluar dr city. Lucerne memang sangat cantik. Kami ke Rigi Mountain. Selain Rigi Nik boleh pilih Mt. Pilatus. Kalau tak jadi ke Rigi mt at least ambik lucerne cruise dan patah balik ke lucerne. Sgt berbaloi.

    boleh refer post-post ni
    http://bilabudakkampungtravel.blogspot.my/2015/07/48-jam-di-lucerne-aka-luzern-part-1.html

    dan

    http://bilabudakkampungtravel.blogspot.my/2015/08/48-jam-di-lucerne-aka-luzern-part-2.html

    TQ

    ReplyDelete
  26. Salam, Kami sekeluarga akan ke Switzerland pertengahan bulan 11 selama 3 hari 2 malam shj di sana. Rancangan kami untuk naik ke Jungfrau joch. Blh saya tau cara pembelian tiket mana yg lebih menjimatkan. Boleh beli di kaunter atau tempah online. Kami menyewa kereta selama di sana. harap dapat memberi sedikit panduan untuk menjimatkan kos tiket & cable car kami di Jungfrau joch. TQ

    ReplyDelete
  27. Salam Puan,

    Dari website, Swiss pass utk 3H berharga CHF210 per person. Manakala kalau puan ambik piont to point ticket ke Jungfraujoch (Interlaken - Lauterbruunen - Kleinne Scheidegg - Jungfrau), kosnya CHF152 return. Bezanya sekitar CHF60 tapi ini juga bermakna yang Puan tak perlu beli tiket lain dalammasa 3 hari. Kanak2 di bawah 6 tahun tak perlukan tiket. Keputusan di tangan Puan.

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum... insya allah sy akn ke swiss bln 1 2017 dan kami plan mahu ke jungfrau (menginap di interlaken cuma 2D 1N je). boleh explain sy ttg tambang (harga) tiket train ke jungfrau?


    kolamhempedu16@hotmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Anies,

      Point to point ticket ke Jungfraujoch (Interlaken - Lauterbruunen - Kleinne Scheidegg - Jungfrau), kosnya CHF152 return.

      Delete
  29. bole email itinerary ke email sy fadifudo@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamuaalaikum,insha Allah saya akan travel ke Switzerland bulan 12 ni and bercadang nak ambik swiss travel half fare card. Kebetulan ada kawan sya juga mahu pergi awal dari saya. boleh ke diorang pinjam swiss travel half fare card saya tu untuk beli tiket half price. Yang saya tahu travel pass tu valid untuk pemegang passport utk pass tu je kan? setiap kali beli tiket tu diorang check ke passport kite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Encik AMirul,

      Itu dah salah tu encik. Lagipun kita kena tunjukkan passport bila di mintak. Rasanya memang diaorang akan mintak sekali sekala. Balik sendiri2 lah Encik. Terkantoi rosak nama negara kita :)

      Delete
  31. Salam. Mohon emelkan juga pada address ni asma_mn95@yahoo.com. Thnkyouu!

    ReplyDelete
  32. Salam boleh emailkan juga template excel tu? drnorhaniza@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  33. Salam.. boleh share template and tips..? Email tomatobulat@gmail.com

    ReplyDelete
  34. Salam..boleh emelkan saya template excel tu? naimah5@gmail.com.
    Thanks s
    o much :)

    ReplyDelete
  35. assalammualaikum..blh emailkan template tu?hazlin1984@gmail.com..thank u..

    ReplyDelete
  36. assalammualaikum..blh emailkan template tu?dirra1010@gmail.com..thank u..smoga Allah merahmati u

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum , boleh emailkan pada saya template percutian di swiss to ikaazizi@gmail.com . thank you in advance

    ReplyDelete
  38. as salam.kami akan berada Torgon pada 22/4/2017. menyewa kereta.
    perlukah swiss pass / half price ticket jika pengunaan nya ada lah seperti berikut
    1. ke Jungfrau
    2. Interlaken to lucern
    3. Muzium Einstain dibern
    4. Thun ke Zermatt terus ke Matterhorn
    5. Menaiki boat di Lake Geneva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam,

      Jungfrau.. dengan swiss pass free. Tanpa swiss pass CHF180 lebih kurang. Half Fare separuh. Yang lain2 saya kurang arif Encik. Boleh try cari info di website https://www.swiss-pass.ch/

      Delete
  39. as salam. saya akan berada di Torgon pada 22/4/2017 - 30/4/2017. menyewa kereta
    mana lebih baik beli tiket point to point atau swiss pass / half fare untuk perjalanan berikut:
    1 Jungfrau
    2 Matterhorn
    3 boat at lake leman
    4 bern - interlaken - lucern - bern
    Terima kasih - Asiah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,

      Kelewatan. First of all, saya kurang arif dengan sewa kereta tapi kata sesetengah orang sewa kereta murah. Mungkin ada betulnya tapi kalau saya masih ingat dengan betul Jungfrau dan Matterhorn cuma boleh naik guna train. Jadi sebaiknya Cik buat calcultion betul-betul. Kedua check jugak Lake Leman tu boleh dapat tiket murah tak dengan swiss pass. Itu jugak memainkan peranan yang besar. Apa yang saya nampak Cik plan nak balik ke tempat asal untuk pulangkan kereta. Jadi rasanya Cik boleh dapat harga sewa yang rendah. Paling mudah buat satu spreadsheet dan kira betul2 dan masukkan sekali kos petrol :)

      Harap saya mambantu

      Delete
  40. hello salam,

    can you please email your itinerary for switzerland to me? thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Puan,

      Please send me your email address :)

      Delete
  41. me too, chensewlin@yahoo.com, thank you v. much

    ReplyDelete
  42. Hi,

    Boleh share itinerary Switzerland anda?
    risk_rnph@yahoo.com
    Tq.

    ReplyDelete
  43. Salam. Boleh emailkan pada sy itinery and excel template utk rujukan ? Email address syakira_adam@yahoo.com

    Terima kasih in advance sudi share yee hehe

    ReplyDelete
  44. Salam,
    noleh tlg email kn excel spread ke saya? nk compare pricing. will travel in less than a month insyaAllah

    ReplyDelete
  45. Salam

    Blh email itenery ke kak akmar utk rujukan..akmarn94@yahoo.com

    Terima ksh.

    ReplyDelete
  46. Saya nak ke akan berada di geneva 2 hari ujung january ini. Nak cari tempat anak2 main salji dan naik keretapi yg cantik pemandangan dari geneva..bole bagi cadangan tak? mykhairulzane@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikkum,

      2 hari mungkin terlalu singkat untuk ke Zermatt tapi blh cuba. 3hours train ride from Geneva.

      cadangan lain yang saya di tripadvisor:

      Chamonix or les Houches are a very good option.

      You may want to try even closer to Geneva (by a few minutes) with Avoriaz, La Clusaz, Les Carroz or Flaine - All are within an hour coach ride from downtown Geneva.

      All of the above are the standard day trips for local skiers.

      reviewer 2
      I favour La Clusaz, and certainly in La Clusaz they have friendly English-speaking instructors. Ski equipment can easily be rented locally, to save you lugging it from Geneva.

      You should however book your lesson in advance. You can book on the ESF site at http://www.esf.net/welcome.htm

      Delete
  47. Salam
    Boleh tolong email itenary n excell template..insyaallah akan mengembara bulan 3 ni dngan anak2.tq
    saziana2000@yahoo.com

    ReplyDelete
  48. Salam sis,

    Bleh minta excel tak? pastu u pegi spring tu bln biler yer?

    ReplyDelete
  49. boleh send excel template ein2code@hotmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  50. Salam. Boleh emailkan pada sy itinery and excel template utk rujukan ? Email address maranello_84@yahoo.com

    Terima kasih in advance sudi share yee hehe

    ReplyDelete
  51. Assalam tuan saya nak minta pendapat kalau saya dari milan nk ke swiss blh bg cadangan ke mana tempat menarik yg saya blh pergi dlm masa 3/4hari dan kalau tidak keberatan boleh emailkan juga pada saya itinery tuan terima kasih �� ctqimr@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum,

    Thanks for sharing such a good information.

    Bole tak share excel sheet & your itinerary at switzerland? My email shazana87@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum,

    Such a helpful information on this entry!
    Harap dapat share excel sheet & itinerary di switzerland.

    Email kan pada shazana87@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikkum,

    Saya akan ke Swiss tgh bulan July ini. Tapi saya masih musykil:

    1. Perlu ke saya booked ticket train siap2 dari Malaysia. especially nak naik ke Jungfrauroch.

    2. Possible tak saya buat day trip melawat Bern-Lucerne dari Zurich.


    ReplyDelete
  55. Salam...dah baca your write up. Tks.Kami plan nak ke Switzerland in April 2019.
    boleh tolong bagi your template. Kami plan nak travel dari Geneva,Bern< Interlaken(Grindewald), Lucern dan ke Zurich. Boleh comment. Nak excel template juga. Terima kasih Email : geeabidin@gmail.com

    ReplyDelete
  56. salam boss boleh sendkan excel sheet ke najibsaliman@gmail.com


    Thank you boss, sharekan info ni

    ReplyDelete
  57. Perkongsian yg amat menarik. Pls emel spreadsheet to masturajamil2002@yahoo.com

    ReplyDelete
  58. assalamualaikum

    nk mtk tips.. bajet travel 2019: pergi munich-austria-switzerland (depart KUL-Munich / blk Zurich-KUL) - 10hari (sewa kereta, rmh) sila bg cdgn tempat menarik & tmpt tinggal dll useful info. Foods masak sndri. 4 org pompuan dewasa.. hehe.. TQ in advance

    ReplyDelete