Tuesday, March 28, 2017

Japan Summer 2016 - Tokyo City Part 2


Aku dah ambik masa berzaman-zaman nak setelkan cerita Japan Trip. Sangat tak elok perangai.  Penyakit tak cukup tangan lately

Meh kita sambung cerita  beberapa bulan lepas.. tempat-tempat yang aku sempat explore di Japan tempohari. Kali ni aku cuma akan cover 1 tempat punya cerita.  Ceritanya sikit aje cuma aku ada banyak gambar.  Ini kiranya antara tempat favourite aku.



3. Tsukiji Fish Market

Siapa dia Tsukiji Fish Market?  Menurut wikipedia

Tsukiji is  the biggest wholesale fish and seafood market in the world and also one of the largest wholesale food markets of any kind.  The market is located in Tsukiji in central Tokyo, between the Sumida River and the upmarket Ginza shopping district. While the inner wholesale market has restricted access to visitors, the outer retail market, restaurants and associated restaurant supply stores remain a major tourist attraction for both domestic and overseas visitors.  

The market opens most mornings (except Sundays, holidays and some Wednesdays) at 3:00 a.m. with the arrival of the products by ship, truck and plane from all over the world. Particularly impressive is the unloading of tons of frozen tuna. The auction houses (wholesalers known in Japanese as oroshi gyōsha) then estimate the value and prepare the incoming products for the auctions. The buyers (licensed to participate in the auctions) also inspect the fish to discern which fish they would like to bid for and at what price.

The auctions start around 5:20 a.m. Bids can only be made by licensed participants. These bidders include intermediate wholesalers (nakaoroshi gyōsha) who operate stalls in the marketplace and other licensed buyers who are agents for restaurants, food processing companies, and large retailers.

Maka persoalannya, adakah aku mampu ke Tsukiji seawal 5 a.m untuk saksikan fish auction?  Non-ado. Niat asalnya memang lah gitu tapi bila terjaga dari tidur tengok jam dah pukul 6 am. Berlari mandi dan aku cuma dapat keluar rumah sekitar pukul 7 am.  Aku sebenarnya pergi ke Tsukiji sorang-sorang.  Aku tinggalkan mereka berdua dirumah supaya pergerakan dapat laju sikit.  

Cara nak ke Tsukiji market macam di bawah:

1) Guna Hanzamon Subway Line yang datang dari Aoyamaicchome Station, tukar ke Eodo Line ke Tsukijishijo Station.  Dari situ kena berjalan dalam 500m ke Tsukiji Market.  Tiket berharga 430 yen.

2) Guna Hibiya Subway Line ke Tsukiji Station. Ini station yang paling dekat dan basically station ni letaknya cuma di bawah pasar.  

3)  Kalau dengan JR line, stop di Shimbashi station dan dari situ kena berjalan sekitar 15 minute

4) Jika dari Tokyo station, guna Marunouchi Subway Line ke Ginza Station dan transfer ke Hibiya Subway Line ke Tsukiji Station

5)  Dari Shinjuku Station, boleh guna Oedo Line ke  Tsukijishijo Station



Aku hari tu Tok Tek Tok Tek pukul 8 lebih am baru sampai Tsukiji.   Sebab dah missed auction event, aku pun berlegar-legar dulu di normal market yang bersebelahan dengan Tsukiji. Aku memang enjoy berjalan bebas ke sana sini.  2,3 kali aku keliling tempat sama sementara nak tunggu pasar ikan buka kepada orang awam. 

Sushi di Tsukiji market adalah antara yang terkenal di Tokyo.  Untuk pengemar tegar sushi macam tak lengkap sebenarnya kalau ke Tokyo tapi tak makan Sushi di area sini.  Ada banyak kedai yang terkenal dalam kawasan pasar dan sesetengah kedai orang beratur panjang untuk tunggu giliran. 


 Peniaga product seafood.  Kemas dan presentable. Siap pakai tie.



Yang dijual.  Semua tersusun kemas.

Local delicacies.  Ada yang aku cuba.  

Peniaga pankek telur. 

Korang ingat tak hari tu ada orang kecoh pasal berus sabut 
made in Japan di Isetan mahal.  Kat sini pun mahal juga.

Akhirnya aku jumpa Edamame yang asal.  Sekali dengan tangkai.  
Rasa macam nak beli untuk masak malam tu tapi malas nak heret sana sini.

Antara kedai-kedaisushi.  Rupanya depa ni makan sushi dari pagi sampai malam 


Pukul 9 a.m aku pun bergerak ke arah Tsukiji Fish Market.  Di ingatkan, pasar ikan pasti akan lecak sikit so bagi yang travel dengan kasut tumit tinggi maybe korang boleh beli kasut pua chu kang kat luar sebelum masuk.  

Kasut pua chu kang. 
 Puas hati.  Antara hajat aku di Tokyo adalah datang ke Tsukiji Fish Market.  


Disinilah lah sumber shashimi kita semua.  Bongkah-bongkah tuna untuk kegunaan worldwide





Susunan kotak yang diaorang guna untuk isi ikan yang akan di bawa 
ke merata dunia. Freezer lorries dah bersusun menunngu di luar pasar


Dalam pukul 11 a.m aku meninggalkan Tsukiji market dan ambik subway dari Tsukiji Station. 


 Kenderaan pasar yang popular.  Peace sign menghantar aku balik


 Tak banyak station yang ada mural.. tapi tsukiji ada

Untuk yang nak ke Tsukiji ada beberapa benda yang boleh ambik note
1.  Pasar di tutup  pada Ahad
2.  Untuk tengok fish auction, kena pergi seawal jam 5 a.m tapi itu bukanlah tiket untuk dapat pass masuk.  Tak silap aku cuma 120 pass di edar setiap hari.  Siapa cepat dia dapat
3.  Di larang menganggu proses auction
4. Pasar ikan biasa cuma dibuka di sebelah pagi.  Jadi, elakkan datang petang
5.  Tak payah pakai lawa-lawa sebab ini hanyalah pasar.


Pengalaman di Tsukiji adalah pengalaman yang aku sangat treasure.  Memang seronok dan bermakna untuk aku.

Bersambung...

3 comments:

  1. Replies
    1. Thank you MKL. Harap dapat membantu orang yang nak buat pilihan

      Delete
  2. Alhamdulillah.. tempat yang menarik. boleh syorkan pada kwan2 nanti.
    byk2 gmbar tu simpan mana? tk riasu ke tetiba hilang ke, format ke? drpd gmbr cantik2 hilang tu, apa kata buat backup. boleh try bukukan semua gmbar2 travel ni.. menarik kan?? klau org tnya kita travel mana, senang la nk tunjuk sbb sume dh dalam 1 buku. nak tahu lebih lanjut?? boleh pergi fb dan insatgram kami, the photolicious. kami menawarkan perkhidmatan photographer juga. servis tip top tauu..

    ReplyDelete