Tuesday, December 9, 2014

Amsterdam_Autumn 2012_Introduction


Aku cuma boleh share sikit pengalaman di Amsterdam, ibu negara Netherlands. Kitaorang cuma singgah 2 hari terakhir di Amsterdam sebelum balik ke Malaysia. Tak banyak yang dapat aku kutip untuk aku share kat sini.




 (Sumber dari bleedle.net)

Aku pilih Amsterdam sebab aku pernah transit di Schipol Airport 3 kali sebelum ni tapi tak pernah ada peluang nak explore Amsterdam city.  So, kali ni aku ambik peluang explore city sebelum bertolak balik ke KL. 


Macam selalu, kita start dengan map




Kedudukan geografi (dari utrechtsummerschoo.nl)


Political map (sumber platnetware.com)




1. Bahasa
 

Bahasa official adalah Dutch.  Selain dutch. ada beberapa lagi bahasa sampingan macam yang dia orang panggil west frisian, low saxon dan ada daerah guna English sebagai bahasa utama



2. Matawang
 
Matawang utama Euros (€). 




Gambar sumbangan ww.web-book.com



3.  Penginapan

Di Amsterdam kitaorang sewa hotel.   Aku dah lupa nama hotel tu tapi dari segi lokasi memang best sebab betul-betul di prime area.  Overall ok lah untuk short stay walaupun agak mahal untuk sebuah hotel yang kecik. .  As long as hotel dia bersih dan tengah city.   Satu lagi problem kat sini, tak ada wifi.  Masa booking katanya ada tapi sepanjang dua hari kat sana tak dapat connect wifi langsung.  So next time kena hati-hati


Jarak antara hotel & main train station cuma dalam 200m.  Kedai makan halal ada beberapa dalam 200 meter radius.   


4. Pengangkutan

Dari Brussels kitaorang ambik Intercity train.  Boleh baca cerita pasal journey aku dalam post yang sebelum ni (klik SINI untuk baca experince aku).  Kitaorang bayar €36 untuk sorang.  Selain intercity, boleh jugak naik speed train macam Thallys.  Kos untuk Thallys dari Brussels ke Amsterdam kalau book awal sekitar €50 tapi kalau beli on the spot  €100. 
 
Pengangkutan utama  masa katAmsterdam adalah bus, train (metro) dan tram. Sejujurnya kitaorang banyak berjalan kaki sebab sempat cover city centre aje. 

  
 Metro map (sumber www.amsterdam.info)

Info berkenaan tiket

There are 24-, 48-, 72-, 96-, 120-, 144- and 168- hour OV-chipcards, which allow for unlimited travel on all trams, buses, metros and night buses for the duration of the card and provide economical way for visitors to explore the city.
24-hour OV card is now € 7.50 and € 2.50 for children age 4-11. A one hour OV card can be purchased onboard from GVB drivers and conductors, however this is not recommended due the premium charged for this ticket: it costs € 2.80 for one hour unlimited travel on all busses and trains in the city, counted since the beginning of your first journey. This card is not valid on another day or longer than one hour, even if your actual first journey has been very short.

sumber: http://www.amsterdam.info/transport/

 


5.  Makanan halal

Makanan halal tak susah nak dapat di Amsterdam.  Ada banyak kedai kebab tapi aku nasihatkan baik tanya halal atau tidak.  Kat sini tak ada tanda halal dan pernah satu masa kitaorang tanya tapi rupanya kebab dia tak halal.  Juga ada beberapa kedai Indonesian tapi jugak perlu di tanya.  Kebanyakan Indonesian yang bukak kedai kat sini memang permanent resident & mungkin walaupun nampak muka macam muslim tapi sebenarnya bukan muslim dan serve pork.


Aku tak sempat nak cuba apa-apa makanan local so tak banyak yang aku dapat nasihat.

 
6.  Cuaca

Cuaca masa autumn macam biasa lah, mesti ada hujan.  Tapi tak seteruk Brussels.  Cuma terkena tempias di hari pertama.  Hari kedua dan ketiga kitaorang bernasib baik.  Cuaca yang cukup ngam untul enjoy Amsterdam.


7.  Lain-lain
Amsterdam consider bandar yang besar.  Walaupun pun besar bandar dia cukup teratur dan tak de pencemaran.  Banyak bangunan yang cantik dan sejujurnya aku rasa tak puas nak explore.  Aku suka suburbs Amsterdam, bersih dan teratur.  Aku suka canal.  Insyaallah kalau tak ada aral, next year aku akan kembali ke Amsterdam dan insyaallah aku akan kongsi lagi. 




No comments:

Post a Comment